BikeMekk är ett svenskt företag som arbetar med service och reparation. Företaget skapades 2021 och grundaren och ägaren är jag Jonas Liljeblad. Jag har jobbat med cyklar hela mitt liv. Det har alltid varit en passion för mig och jag har haft möjligheten att få jobba med något jag älskar. Enda sedan jag var liten har jag velat skapa en egen verkstad och arbeta med cyklar. Har alltid gillat att ta isär och sätta ihop dem igen. Många år har gått sedan den tanken skapades och många upplevelser senare har jag nu skapat BikeMekk Sverige AB.
Min passion för cyklar började när jag var 13 år gammal. Det började med att jag hade prao i skolan på Sportex. Det slutade med att jag började jobba på Sportex under sommarloven. När jag slutade gymnasiet började jag arbeta heltid och fick efter några år erbjudande att arbeta som butikschef. Fram tills dess jobbade jag som säljare och mekaniker. Det blev ett gäng år där jag jobbade mycket med försäljning av cyklar och tillbehör. Efter några år som butikschef för lite olika butiker så beslutade jag mig för att läsa vidare på Högskolan. Jag började då studera till dataekonom.
Under mina studier på Högskolan hörde Team Sportia av sig och erbjöd mig en position på deras högkvarter för att arbeta med teknisk support och eftermarknad relaterade till deras privata varumärken som Sjösala, Peak Cycle, Extreme och Carrera. I den här positionen arbetade jag också med träningsmaskiner så som löpband, crosstrainers och motionscyklar. I mitt dagliga arbete supporta jag alla butiker som arbetade med dessa produkter när det gällde teknisk felsökning av cyklar och träningsmaskiner. Förutom detta ansvarade jag också för kvalitetskontroll på de produkter som produktcheferna på Team Sportia skapade tillsammans med våra leverantörer. Jag ansvarade även för reservdelarna som vi behövde för att kunna reparera de produkter som skapades. Det var i denna tjänsten som jag började resa till Asien, främst Kina och Taiwan. Jag åkte dit för att kontrollera produktionen av Team Sportias produkter och jag besökte alla fabriker för att se produktionslinjen. Efter att ha arbetat med den här positionen ett tag blev mitt intresse för att arbeta med produkter och produktutveckling min nya passion.
Totalt arbetade jag på Team Sportia i 6 eller 7 år tror jag och de senaste 3 åren arbetade jag som produktchef för cyklar. Jag fick möjlighet att besöka många häftiga platser och företag i denna position. Testa nya cyklar i Schweiz, Italien, Turkiet, Gran Canaria och Tyskland. Jag besökte också Continental och Abus fabriker i Tyskland. Fick möjligheten att besöka och uppleva de tre fabrikerna i Sverige som fortfarande producerar cyklar i Sverige, Cycleurope (Varberg), Skeppshultcykeln (Skeppshult) och Monark Exercise (Vansbro). Under min tid på Team Sportia började jag också hitta det roliga med att åka på alla typer av cyklar. Tidigare var jag mer intresserad av dem som hårdvara och hur de fungerade. Det var också lämpligt i min roll som produktchef att veta och uppleva skillnader på olika typer av cyklar, t ex skillnaden på en komfortracer och en hård tävlingsracer. Detta slutade med att jag gjorde Vätternrundan 3 gånger, Cykelvasan 1 gång, Hisingen runt 2 gånger och några andra mindre träningslopp. Det är definitivt riktigt fantastisk upplevelse att åka snabbt med landsväg nedförsbacke på små vägar i berg i Schweiz, Italien och Gran Canaria. Det är också väldigt intressant att känna skillnaden på att cykla uppför långa backar på olika cyklar också. Den absolut coolaste upplevelsen jag någonsin haft på en cykel var när jag trampade uppför i Schweiz på berget under skidliftet utan nästan någon ansträngning alls. Jag använde en Scott E-Genius med Bosch Perfomance CX midmotor. Det var overkligt att kunna klättra så enkelt och när du anlände till toppen kunde du stänga av elassistansen och bara rulla nedför. 2015 var första gången jag verkligen fick upp ögonen för elcyklar. Jag menar elcyklar har funnits enda sedan 2000 när Sram till exempel gjorde sitt ebikesystem i ett nav med integrerad styrenhet. Från 2000-2010 skulle jag säga att de flesta elcyklar inte var så bra. 2012 kom Bosch in på marknaden med sina första midmotorer och under denna tid börjar e-cyklar växa. 2008 grundades det svenska varumärket Ecoride och har under åren utvecklat riktigt fina e-cyklar med både sina egna Spintech-system och cyklar med Shimano Steps.
År 2017 slutade jag jobba för Team Sportia och fick möjlighet att ha några månaders semester innan jag började arbeta för Ecoride och Walleräng E-bikes . På Ecoride arbetade jag som produkt- och utvecklingschef för både Ecoride och Walleräng-cyklar. Arbetade här i mer än två år och lärde mig mycket om produktion, inköp, leveranskedja och kvalitetskontroll. Ecoride har sina egna fabriker och när jag började arbeta för Ecoride var fabriken belägen i Kunshan-området norr om Shanghai i ett litet samhälle som heter Zhung pu Town. Här tillverkade Ecoride sina egna cyklar men också några andra märken från England, USA och Australien. Med ett fantastiskt team i både Sverige och Kina utvecklade, tillverkade och sålde vi cyklar främst i Sverige och Norge men också några små volymer i Europa och USA med premiummärket Walleräng E-bikes. Walleräng är grundaren Martins efternamn. Under 2018-2019 infördes antidumpningsavgifter på e-cyklar som importeras från Kina till Europa. På grund av detta startade Ecoride sin egna fabrik även i Polen. Var verkligen intressant och utmanande att skapa en ny monteringsanläggning på några månader och ändra hela leveranskedjan för att producera cyklar i Europa istället för Kina.
Hösten 2019 öppnade en möjlighet upp sig på Voi Technology som jag inte kunde låta bli att hoppa på. Jag började då jobba som Team Leader för ett utvecklingsteam inom hårdvara. Detta team skulle utveckla scootrarna och annan hårdvara. Detta var också första gången jag kom i kontakt med shared mobility. Väldigt intressant att jobba med en produkt som inte bara skulle funka bra och vara säker, den behövde helst också klara av att bli överkörd av en bil då folk i allmänhet hade som nöje att försöka förstöra scootrarna. Scootrar är väldigt likt uppbyggda elcyklar när man tittar på komponenterna som har med elsystemet att göra. Liknande motorer, batterier och styrenheter. Voi Technology utvecklar och designar även sina egna IOT (internet of things). Väldigt spännande erfarenhet att jobba med team som jobbar huvudsakligen med mjukvara och programmering kombinerat med hårdvara och mekanisk design. Software är extremt snabbfotat och flexibelt när det kommer till utveckling, hårdvara är något svårare att genomföra förändringar på lika fort då prover fysiskt behöver tas fram och testas för att kunna validera om produkten blev som man tänkt.
På grund av Covid-19 tvingades Voi att vidta starka åtgärder för att spara pengar. Med total lockdown på majoriteten av marknaderna stoppade i princip alla inkomster för Voi. Tyvärr var jag och mitt team fortfarande på provanställda och Voi avbröt våra anställningar. Strax efter detta blev jag erbjuden att arbeta för Velove Bikes , där jag jobbar idag på heltid. Velove är ett företag som tidigare tillverkade och sålde en speciell cargobike för kommersiellt bruk. Det är en fyrhjulig lådcykel som har en stor låda med dörrar, det vi kallar container. I början av 2020 ändrade Velove sin affärsmodell från att sälja dessa speciella lastcyklar för att istället börja använda dem för last mile delivery i storstäder. Vi utvecklar och producerar fortfarande vår egen lådcykel och annan hårdvara som hjälper vår verksamhet att fungera på det mest effektiva, säkra och produktiva sättet. För närvarande har Velove verksamhet i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Om allt går enligt vår plan kommer vi att leverera paket från e-handeln till människor i 50 städer år 2022.
Efter att ha arbetat på Velove i cirka 1,5 år fick jag frågan från Voi att komma tillbaka. Eftersom jag slutade arbeta på Voi Technology på grund av Covid kom jag gärna tillbaka. Jag arbetar nu som Engineer Manager för Voi och leder en grupp ingenjörer för att utveckla hårdvara på skotrar och elcyklar. Min expertis inom E-cyklar är den här gången också mer relevant eftersom Voi har kört E-cyklar snart ett år i Storbritannien. Under 2022 planerar Voi att lansera fler elcyklar på olika marknader och jag arbetar som teknisk projektledare för många av dessa projekt.